Als Aratis zijn we er maar wat trots op dat we in opdracht van Vattenfall en SwifterwinT verantwoordelijk zijn voor het bouwmanagement van de realisatiefase van windpark Windplanblauw.
Naast het onshore windpark, wat inmiddels gereed is, worden voor het nearshore gedeelte nu de eerste turbines, van de totaal 24, op de “custom made” fundaties gebouwd.
Logistiek gezien komt daar heel wat bij kijken. De turbineonderdelen worden via zeeschepen naar de haven in Amsterdam gebracht. Daar worden de onderdelen klaar gemaakt voor installatie en via pontons naar het IJsselmeer verscheept. Hiervoor zijn drie custom-made pontons voor het project ontworpen. Twee pontons waar drie torendelen rechtop staan met de nacelle en drivetrain ernaast, en één ponton waar drie bladen op liggen. De torens zijn meer dan 56 meter hoog en wegen inclusief nacelle en drivetrain, meer dan 600 ton. De ponton met bladen is bijna 110 meter lang.
Dit vraagt om zorgvuldig transport door een combinatie van duw en sleepboten. Als de pontons volgeladen zijn worden ze via het Noordzeekanaal en het IJ naar het IJsselmeer verscheept. Daar worden de losse onderdelen met een 1.350 tons kraan met een gieklengte van 144 meter gemonteerd. De eerste turbine in het IJsselmeer staat inmiddels overeind, er zijn dus nog 23 kansen om de pontons langs het Centraal Station in Amsterdam te zien varen.