Bron: Magazine VHB Infra (Van Hattum en Blankevoort) Foto: Dirk Jan van Dijk

TEAMSPIRIT OP DE VLAKTE…

Ze schittert in het licht van de nazomer. Het grootste kunstwerk van de Rotterdamse Haven. Missie geslaagd. Tevreden geven Michiel Goosens en Dick van Erkel elkaar een boks. Natuurlijk kent elk project zijn uitdagingen en stormen. Maar wederzijds respect, vertrouwen en teamspirit waren de solide pijlers onder de succesvolle samenwerking tussen Havenbedrijf Rotterdam en onze collega’s die de Container Exchange Route (CER) realiseerden.‘Het blijft een bijzondere plek hè?’. Michiel geniet zichtbaar als hij over de skyline van de Maasvlakte staart. Even dwalen zijn gedachten naar zijn jeugd toen zijn vader hier de schepen binnenloodste. Dick van Erkel arriveert. ‘Ongelooflijk, hoe snel het hier verandert’, zegt onze vestigingsdirecteur.Vier jaar lang waren ze sparringpartners. Een samenwerking die al tijdens de aanbesteding werd geboren.

Bouwplaats van 17 kilometer

Samenwerking was namelijk een cruciaal (EMVI-)criterium voor het gunnen van de infrastructuur voor de nieuwe dedicated verbinding voor de containerstroom. ‘Een robuuste betonnen baan van 17 kilometer met drie grote kunstwerken. Van de eerste tot het puntje van de tweede Maasvlakte’, beschrijven Dick en Michiel. ‘Dat betekent dus ook een bouwplaats van 17 kilometer, waarin je vanzelfsprekend ook voortdurend oog moet hebben voor de omgeving, stakeholders en ecologie.’

Gedragskompas

Dan zijn goede samenwerking en sublieme voorbereiding geen overbodige luxes. Van uitgebreide kennismakingsessies en glasheldere overlegstructuren met thematafels tot een heus gedragskompas met kernwaarden. In het kwartaal voor de fysieke start werd een dijk van een organisatie gebouwd met duidelijke verwachtingspatronen. ‘Hoe zie jij het project? Wanneer is het geslaagd?’, schetst Michiel. Dick: ‘Het Havenbedrijf heeft vooraf een ideaalbeeld. Maar lezen betekent altijd interpreteren. Daarom zijn we vooraf met een stofkam door alle contracteisen gegaan. Dat voorkomt later discussies.’

Maximale transparantie

De partners deden een belangrijke belofte: ‘We spraken af dat we elkaar nooit zouden verrassen’, vertelt Michiel. ‘Dick en ik wisten vooraf altijd van elkaar wat de standpunten waren. Maximale transparantie.’ Met succes. Dick herinnert zich de eerste Gate, waarin het projectteam intern geauditeerd werd: ‘We hebben de opdrachtgever uitgenodigd die haar verschillende systeemaudits combineerde met onze interne audits. Dat werd een hele grote zaal. Want zowel bij ons als het Havenbedrijf wilden veel mensen dat wel eens meemaken. En weet je wat het mooie was? Het Havenbedrijf ondersteunde ons betoog met waardevolle aanvullingen.’

Een andere stoel

Volgens Michiel betekent een goede verstandhouding niet automatisch dat het nooit knalt. ‘Goed samenwerken is echt niet altijd even eenvoudig. Met mooi weer kan iedereen samenwerken. Het gaat er om wat je doet als het stormt. Kun je dan nog steeds op de stoel van een ander gaan zitten? Dick heeft me wel eens in alle eerlijkheid gebeld dat hij met een technische uitdaging worstelde. Mooi toch? Dan wapper je niet met een contract, maar kijk je of en hoe je misschien kunt helpen. De belangen van aannemers en opdrachtgevers verschillen minder dan wel eens wordt verondersteld. Efficiënt, zonder incidenten, een hoge technische kwaliteit en op tijd: uiteindelijk wil je allebei samen het project tot een succes maken.’

Ongekende drive

Dat is gelukt en daar is het tandem trots op. Niet alleen op het project en de samenwerking. ‘Ook op de mensen die hier aan gewerkt hebben’, verzekert Dick. Zijn even vlammende en oprechte betoog wordt af en toe aangevuld door een knikkende Michiel: ‘Dagen, weken, jaren hebben mensen hier met ziel en zaligheid aan gewerkt. In weer en wind. Vandaag is het prachtig weer, maar geloof me: het kan hier ook stormen. Half gezandstraald in de winter bovenop een kunstwerk is geen pretje. Maar met een ongekende drive ging iedereen toch altijd voor het allermooiste eindproduct. Onze collega’s en het team van het Havenbedrijf mogen oprecht trots op zichzelf zijn.’

Michiel GoosensvanHattemenBlankevoortSamenwerkenGoosensvErkel-10DJvD

Hij is er nog net niet geboren. Maar als zoon van een havenloods stromen de Rotterdamse wateren wel door zijn bloed. Zijn loopbaan leidde hem van de aannemerij (BAM) en de ingenieursbureaus Tauw en DHV naar Havenbedrijf Rotterdam. Michiel is partner en senior consultant bij Aratis. Als contractmanager was hij onze opdrachtgever voor het infracontract van de CER.

Dick van Erkel

vanHattemenBlankevoortSamenwerkenGoosensvErkel-09DJvD

Als ‘jongen van Zuid’ leerde Rotterdammer Dick de kneepjes van het infravak bij MNO (Vervat) en later onder de vlag van Boskalis. Bij KWS legde hij zich onder andere toe op integrale projecten. Dick werkte onder andere als projectmanager voor de Combinatie CER. Een rol die hij de laatste jaren combineerde met zijn functie als bedrijfsleider. Sinds de eerste dag van dit jaar is hij onze nieuwe directeur in regio Zuid.